Drámapedagógiai módszerek alkalmazása az informatika tantárgy tanítása során

2015.11.16 17:19

Az informatika tantárgy gyakorlati tantárgy, mely során számos elméleti ismeretet is el kell elsajátítani, hogy diákjaink tudatosan használják az infromatikai eszközöket, és az információs társadalom előnyeit élvezni tudják, veszélyeivel tisztában legyenek.  De a cél mégis az, hogy önállóan képesek legyenek az eszközök értő alkalmazására, hatékony tanulásra, mely során sok módszert lehet alkalmazni a kooperatív tanulási technikáktól a drámapedagógia eszközeiig. 

Az informatikai eszközök használata témakörhöz kapcsolódó drámapedagógiai eszközökkel feldolgozható témáknak tartom az informatikai környezet tudatos alakítása, az egészséges munkakörnyezet megteremtése, a számítógépes perifériák megismerése, használatbavétele, működésük fizikai alapjai, az operációs rendszer, a számítógépes hálózat, valamint a kapcsolódó egyéb szolgáltatások megismerése és használata témákat.

A témák feldolgozása során mélyebben megismerkedünk a különböző informatikai környezetek kialakításának szempontjaival, az ergonómiai szempontoknak megfelelő számítógépes munkakörnyezet kialakításának szabályaival, a számítógép felépítésével, fő egységeinek, perifériáinak működésével, és működtetésével, a hálózatokkal. Mivel a gép maga nem elegendő a működéshez, átismételjük az operációs rendszer és a segédprogramok kezelését, az alapvető szervizműveleteket. Foglalkozunk adatbiztonsággal és a kártékony programokkal is.

Ez alatt cél lehet az értő olvasás cselekvésben szerveződő képességként való fejlesztése, az ismeretek rendezése a megismerésben szerveződő képességekben.

A tanulóinkat céltudatos, tervszerű munkára nevelhetjük.

Az alkalmazói ismeretek témakörhöz kapcsolódó drámapedagógiai eszközökkel feldolgozható témáknak gondolom az írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozását grafika készítését, adatkezelést, adatfeldolgozást, információmegjelenítést, problémamegoldást táblázatkezelővel.

Készíthetünk rajzos, szöveges, táblázatos dokumentumokat, azokat átalakíthatjuk. Különböző formátumú produktumok elkészítése során kiválasztjuk a megfelelő formátumot is.

Drámapedagógiai módszerek segítségével a hétköznapi életben előforduló problémákat oldhatunk meg, így a problémamegoldás képesség fejlesztése során egyéb pszichés tulajdonságokat is fejleszthetünk, például a kreativitást, összefüggések meglátását, ítélőképességet, transzfert (azaz az ismeretek más területen való alkalmazását).

Az infokommunikáció témakörhöz kapcsolódó drámapedagógiai eszközökkel feldolgozható témáknak gondolom az információkeresést, információközlési rendszerek és az információs technológián alapuló kommunikációs formák feldolgozását

Itt az információk közlési célnak megfelelő alakítását, a manipuláció megismerését, az infokommunikációs eszközök mindennapi életre gyakorolt hatásának vizsgálatát végezhetjük el. Megismerhetjük a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségeket, felhasználhatjuk azokat a megismerési folyamatban

Segítségükkel olyan informatikai készségek kialakíthatunk ki, amelyek segítik a társadalmi beilleszkedést, a gyakorlati életben való alkalmazást, mindennapi feladatok megoldását és ezek által a gondolkodás fejlesztését, az egyszerűségre és a célszerűségre való törekvést, valamint az értő olvasásfejlesztését

Az információs társadalom témakörhöz kapcsolódó drámapedagógiai eszközökkel feldolgozható témáknak gondolom az információkezelés jogi és etikai vonatkozásait, az e-szolgáltatások szerepét és használatát.

A tanulás során az adatvédelmi alapfogalmakkal és az információhitelesség megőrzési technikáival való megismerkedés a fő cél. Tisztázzuk a szerzői jogi alapfogalmakat, megismerkedünk az infokommunikációs publikálási szabályokkal, az információ és az informatika gazdaságra, környezetre, kultúrára, személyiségre, egészségre gyakorolt hatásával. Beszélgethetünk az e-szolgáltatások előnyeiről, veszélyeiről, feltérképezhetjük a biztonsági vonatkozásokat. Rávilágíthatunk a fogyasztói viselkedést befolyásoló technikákra is a médiában.

Hasznos ez azért, mert segíthetünk az információs társadalomban meglévő ok-okozati összefüggések felismerésében, a negatív jelenségek megelőzésében a mindennapi életvitel megváltoztatásán keresztül. A problémát érintő kérdések feltárása és megválaszolása fontos ebben az életkorban.

A drámapedagógiai eszközök használatát ugyanúgy meg kell tervezni, mint a tananyag átadását. Meg kell tervezni a célokat, a szituációt, a szerepeket, a tanári szerepvállalást, a konvenciók használatát. Fontos, hogy olyan csalétket (Triggert) keressünk, mely kapcsolódik a tananyaghoz, a szituációhoz, életkorban megfelelő a tanítványaink számára.

A drámapedagógiai eszközöket óráról órára használhatjuk a kontextus kialakításában, mélyítésében. A tanulókat különösen motiválja egy-egy feladat elvégzése során a kontextusban való elhelyezés, minél több ismeret megszerzése a szituációról, mely során egyébként unalmasnak tartott feladatokat is örömmel végeznek el. A feladatok feldolgozása drámapedagógiai eszközök használata szempontjából az a legfontosabb, hogy ráérezzünk, melyik konvenciót tudjuk sikeresen alkalmazni, hogy a csoport szükségletei és élményei, a kiválasztott tartalom és a tanulási cél egységet alkosson. Különösen jól használhatók a vizuális konvenciók a dokumentumkészítés témakörénél, más konvenciók pedig az elméleti ismeretek átadásánál. 

Törökné Karakas Marianna

Vissza