Fekete-fehér

2016.01.05 19:09

Lipták Ildikó

A drámajáték alapjául szolgáló történet ötletét Kéki Andrea (drámatanfolyami hallgató) és Mike Leigh Titkok és hazugságok c. filmje adta.

Téma: a bőrszínhez fűződő előítéletek és az előítéletek miatti félelmek

Keret: egy lány új iskolába megy és ott új barátokat szeretne szerezni

Fókusz: Milyen formákban jelenik meg előítéletességünk? Hogyan érhetjük el, hogy ne kelljen megfelelnünk a kortárs csoport által diktált előítéletes viselkedési normáknak, ha azzal mi magunk nem értünk egyet? Hathatunk-e mi is a közösségre?

Tanulási területek: fajgyűlölet, a családunk iránt érzett kötődés, barátság, szégyen

Eszköz- és teremigény: normál tanterem széthúzott padokkal, tábla, a tanár által előkészített naplóbejegyzés I

Időkeret: 1 tanóra

Csoport: 5–6. osztályos tanulók

Történetváz

Történetünk hőse, Cindy, 14 éves amerikai lány. Az édesanyja új munkahelyet kap, ezért a család Washingtonból egy vidéki kisvárosba költözik.

Cindy könnyen barátkozó, nyitott lány, hamar tesz szert új barátokra, barátnőkre az új iskolájában. Itt az a szokás, hogy a gyerekek rendszeresen elmennek egymás lakására is. Cindy nem szeretné, ha a barátai otthonában is meglátogatnák, mert nem szívesen vallaná be nekik, hogy négy évvel idősebb nővére, Emily feketebőrű lány. Ő még édesanyja előző házasságából született. Emily nagyon kicsi volt, amikor a szülők elváltak, majd az anyuka hozzáment Cindy (fehér) apukájához, akivel együtt nevelik Emilyt és közös gyermeküket is.

Narráció

A tanár elmondja a gyerekeknek, hogy a játék főszereplője egy 14 éves lány. A következő információkat osztja meg róla az osztállyal: •    Cindynek hívják

•      az Amerikai Egyesült Államokban lakik

•      (és mint már említettük) 14 éves

Napló

A tanár felolvassa Cindy naplóbejegyzését. Előtte megkéri a tanulókat, hogy jól figyeljék meg a szöveget, és próbáljanak minél több következtetést levonni a lány külső és belső tulajdonságaira vonatkozóan.

„Ma elutaztunk Pursley-be. Nagyon szép hely, de borzasztó messze van Washingtontól! Egy órát repültünk és még utána 40 percet autóztunk. Nem tudom, hogy fogom megszokni! És az osztálytársak! Iszonyúan fognak hiányozni! Már el is terveztük, hogy legalább öt búcsú bulit szervezünk, mielőtt elköltözünk Washingtonból. Mindenki nagyon kedves, mindennap elmondják, hogy hiányozni fogok.

Egy titok: ezen a héten a harmadik szerelmes levelet kapom, három különböző fiútól! Nem is tudom, mit gondoljak… De hát mindegy, úgyis elköltözünk.

Anyu munkája nagyon izgalmas (legalábbis szerinte) és ezt a lehetőséget nem hagyhatja ki. Emily pedig már idén is kollégiumban aludt hét közben. Most is ott van, és nagyon várom, hogy hazajöjjön. Vele mindent meg lehet beszélni, a leveleket is.

Apu leendő munkahelyére is benéztünk, szerintem ő is úgy izgul az újdonságok miatt, mint én. Vajon milyen lesz az új osztályom? Biztos nehéz lesz barátokat szereznem. Úgy félek!”

Szerep a falon

A naplóban lejegyzett információkat a szerep a falon konvenció segítségével dolgozzuk fel. A következő kérdésekkel mindenképpen foglalkozzunk:

•      Hogy nézhet ki Cindy?

•      Milyen helyzetben van az osztálytársai körében?

•      Kik tartoznak a családjához?

•      Róluk és a hozzájuk fűződő kapcsolatáról mit tudtunk meg?

•      Milyen érzései vannak a jövője miatt?

Narráció

A tanár elmeséli a gyerekeknek, hogy Cindyék elköltöztek Pursley-be és az új osztályba való beilleszkedés sokkal könnyebben ment a számára, mint azt gondolta volna. A gyerekek örültek a fővárosból érkezett lánynak, és minden tevékenységbe bevonták őt.

Volt egy olyan szokás az osztályban, hogy egy-egy hétvégén ún. „pizsamás bulikat” tartottak, és az új osztálytárstól is elvárták, hogy – mivel a nyári szünetben már sikerült berendezkedniük – minél előbb meghívja őket magukhoz. Cindy azonban mindig kerülte ezt a témát, és ha az osztálytársai említették, igyekezett kibújni a válaszadás alól.

Forró szék

A tanár felajánlja a gyerekeknek, hogy kikérdezhetik Cindyt arról, mi miatt nem szeretné, ha az osztálytársai meglátogatnák hétvégén.

A következő információknak kell kiderülni: Cindy tizennyolc éves nővére az édesanyja első házasságából született, tehát Emily és ő féltestvérek. Az anya első férje egy feketebőrű férfi volt, és külső tulajdonságait Emily örökölte. Bár Cindy szerint nagyon szép a nővére, nagyon aggódik amiatt, hogy az osztálytársai elutasítóak lesznek vele (ill. a testvérével szemben), ha ez kiderül.

Értékelés

A beszélgetés azzal kezdődik, hogy a tanár elmondja a gyerekeknek: Cindy osztályában túlnyomó részben fehér gyerekek vannak, és a városban is elég kisszámú a színes bőrű népesség. A korábbi osztályában Ebből nem volt problémája, de itt részese volt néhány olyan eseménynek, ami alapján úgy érezte, hogy jobban jár azzal, ha elkerüli a „szembesítést”.

Beszéljük meg, milyen események, beszélgetések, mondatok részese illetve tanúja volt Cindy, ami miatt nem „merte” vállalni a szembesítést.

Egész csoportos gyűjtőmunka

Hallgassunk meg minél több olyan ötletet, ami arra vonatkozik, hogy mik történhettek az osztályban és az iskolában e rövid idő alatt, amelyek láttán Cindy úgy döntött, hogy jobb lesz, ha eltitkolja testvére „kinézetét”.

Kiscsoportos állóképek

Kérjük meg a gyerekeket, hogy kis csoportokban válasszanak ki egy-egy helyzetet a fentiek közül, és annak legerősebb pillanatát állókép formájában mutassák be a többieknek.

Értékelés

A tanulók a tanár által feltett kérdések alapján értékelik, elemzik, megbeszélik a látott képeket.

Fórum-színház

Válasszunk ki egyet a bemutatott képek közül (vagy ha azok valamelyikével nehéz lenne dolgoznunk, a tanár javasoljon egy helyzetet!) és a fórum-színház nevű konvenciót alkalmazva vizsgáljuk meg, hogy Cindy tehet-e valamit annak érdekében, hogy osztálytársai másképp viselkedjenek! Találjuk ki azt is, hogy miként hívhatja fel a figyelmüket rá, hogyan figyelmeztetheti őket a számára kellemetlen viselkedésük miatt!

Ajánlott forma: a tanulók közül kérjünk meg valakit, hogy lépjen Cindy szerepébe! A tanár néhány más gyerekkel együtt az osztálytársakat játssza! E szereposztás azért lehet indokolt, mert a tanárnak így lehetősége van arra, hogy a túl egyszerű helyzetmegoldásokat szerepből utasítsa vissza. Cindy szerepét (ezen konvenció során) játszhatja végig ugyanaz a gyerek is, de ha többeknek is kedvük volna kipróbálni, akkor nem csak instrukcióikkal látják el Cindyt, hanem a szereplő cseréjével oldjuk meg a játékot.

Értékelés

Lehetséges-e, hogy ezek után valamikor meghívja Cindy az osztálytársait magukhoz; az osztálytársak meg akarják-e látogatni őt? Képesek lesznek-e arra, hogy természetesen kezeljék Cindy nővérének bőrszínét: megnyilvánulásaikban, gondolkodásukban ne ez befolyásolja őket, ha találkoznak vele, vagy ha Cindyvel vannak?

Ha időnkbe belefér (vagy ha lehetőségünk van rá a későbbiekben), foglalkozhatunk azzal a kérdéskörrel, hogy (amennyiben Cindy tud hatni az osztálytársaira) a gyerekek továbbvihetik-e valahogyan felnőtt környezetük felé azt, amit Cindy hozott az osztályba? Hogyan befolyásolhatják szüleik, nagyobb testvéreik magatartását? 

DRÁMAPEDAGÓGIA A HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK INTEGRÁLT NEVELÉSÉNEK SZOLGÁLATÁBAN

forrás: old.wekerle.gov.hu/download.php?doc_id=2025

Vissza